To ostatni dzień prezentacji teatralnych i przedostatni dzień festiwalu. Przed nami bardzo zróżnicowana propozycja: zaczynamy bajką pod jakże optymistycznym tytułem „Będzie dobrze”, dla młodzieży przedstawienie w wykonaniu młodzieży pt. „Rzeź w języku esperanto. Bliski Wschód” a na finał multimedialne widowisko „Zakochane w Polsce”
13 listopada (poniedziałek) Polska, Niemcy
10:00, 13:00 Fundacja Pomysłodalnia (Polska), Będzie dobrze (bajka) / Dom Kultury Polskiej, czas trwania: 45`
12:00 Off Theater Zigarre (Niemcy), Rzeź w języku esperanto. Bliski Wschód / Gimnazjum w Zujunach, czas trwania: 45`
19:00 Lubelskie Centrum Konferencyjne i Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie, Zakochane w Polsce + rozmowa pospektaklowa / Wileński Teatr Stary (d. Teatr na Pohulance), wstęp biletowany, czas trwania: 85`

Będzie dobrze
Scenariusz, teksty piosenek i reżyseria: Magdalena Olszewska
Muzyka: Hanna Łubieńska,
Koncepcja scenograficzna, kostiumowa: Magdalena Olszewska
Wykonanie lalek-ptaków: Grzegorz Formela
Plakat: Karol Formela
Obsada: Hanna Łubieńska, Martyna Gogołkiewicz
Czas trwania: 45 minut bez przerwy
Premiera: 4 listopada 2023 r.
Uniwersalna opowieść o budowaniu relacji opartych na zaufaniu i otwartości. Punktem wyjścia w tekście jest poczucie wyobcowania i pewnej bezradności, które wyrastają z różnych sytuacji oraz emocji spowodowanych dorastaniem, a także nagłym znalezieniem się w zupełnie nieoczekiwanym świecie. Główna postać, pokonując etapy poznawania realnych okoliczności nowego świata, ucieknie we własny – świat snu, fantazji, który jest bezpieczny i zdaje się być sterowalny, w którym spotyka się z różnymi istotami, poznaje ich historie, rozbudowując swój świat o nowe, ważne elementy. Ma też ważne zadanie do wykonania. Czas pokaże, że bariery mogą być pokonane z korzyścią dla wszystkich, a małe radości mogą prowadzić do szczęśliwego finału.
Bajka jest uniwersalną opowieścią łączącą ponadpokoleniowo, w której zagubienie i lęki staną się elementem zwrotnym w procesie rozwoju, kreacji i aktywności, prowadząc do wiary w siebie, nabycia kompetencji komunikacyjnych, społecznych i innych.
Niech wszystko będzie czyste, kolorowe i miękkie,
A ja pójdę sobie z mamą i tatą pod rękę.
Niech wszystko będzie jak moje wielkie marzenia,
Niech zawsze będzie słońce i nic się nie zmienia.
Wzorem scenariuszowej głównej bohaterki jest realna dziewczynka, Warwara z Krzywego Rogu, która wraz ze swoją mamą były zmuszone do drastycznej zmiany w ich życiu.

Rzeź w języku esperanto. Bliski Wschód
Tekst: Zofia Delest
Wykorzystano prawdziwe historie oraz fragmenty rozmów z przedstawicielami wielokulturowego społeczeństwa w Niemczech i w Polsce
Koncept stworzenia i opracowania sztuki w zakresie merytorycznym: Zofia Delest
Koncept opracowania sztuki w zakresie tanecznym: Zofia Delest i Beata Cholewa -Mazurowska
Produkcja w kooperacji z Międzynarodową Szkołą Mistrzostwa Sportowego „Edukacja i Sport” z klasami artystycznymi Atelier Sztuk taneczno-teatralnych w Łodzi
Choreografie: Tancerze występujący spektaklu w konsultacji z Zofią Delest
Obsada: Julia Jagodzińska, Julia Głowadzka, Kaja Peska, Nikola Greplica (uczennice łódzkich szkół ponadgimnazjalnych).
Czas trwania: 45 min.
Premiera: 2023 r.
Pokusa skosztowania jabłka z zakazanego drzewa dała wraz z wygnaniem z raju początek brutalnej historii ludzkości. Jabłko wręczone Afrodycie przez Parysa oznacza początek wojny trojańskiej. Wilhelm Tell zostaje zmuszony przez landwogta Gesslera do strzału w jabłko ustawionego na głowie swojego syna, co ostatecznie prowadzi do powstania przeciwko tyranowi.
Jabłko sporu pojawia się w historii ludzkości wielokrotnie, czasem jako spór o terytorium, czasem jako spór religijny, czasem jako kusząca ideologia. Każda jego reinkarnacja prowadzi do wojen i walk. Po ich zakończeniu nadchodzi czas na życie w wolności. Ale czy to, co jest wolnością dla jednych będzie nią także dla innych? Gdzie jest punkt zwrotny, w którym wolność jest postrzegana jako ucisk?
Spektakl „Rzeź w języku esperanto” to opowieść o tym, jak w wyniku historii kształtuje się pojęcie wolności i co ludzie z nim robią. W jego centrum stoi jednostka i jej cierpienie wywołane przez posunięcia wielkich tego świata prowadzące do wojen, samowolnego przesuwania granic poszczególnych państw, czy wpływające na byt bądź niebyt poszczególnych krajów. Wersja spektaklu „Bliski Wschód” przybliża z jednej strony historię tego regionu, z drugiej w metaforyczny sposób opowiada o historycznych traumach narodu polskiego. Dzięki temu zabiegowi wskazana jest uniwersalność podjętego tematu.
W spektaklu opowiedziane są prawdziwe historie, które zbierano na przestrzeni kilku lat w pracy z ok. 50 osobami z 14 krajów położonych na 4 kontynentach. Pojawiają się w nim zatem opowieści ofiar zarówno z okresu II wojny światowej, ale i współczesnych konfliktów.
Na koniec mechanizm rządzący relacjami między słabszym, a silniejszym zostaje wskazany w relacjach dnia powszedniego w czasach pokoju.
Informacja o spektaklu nadesłana przez Teatr.

Zakochane w Polsce
Widowisko muzyczne o losach kobiet sądzonych, więzionych, torturowanych i skazywanych na śmierć przez stalinowskich oprawców.
Pomysłodawca: Aleksander Batorski
Reżyseria: Marcin Wąsowski
Obsada: Dorota Szostak- Gąska, Emilia Komarnicka-Klynstra, Monika Kowalczyk, Kinga Moczydłowska, Martyna Sabak, Urszula Kasprzak-Wąsowska (Urka).
Czas trwania: 85 minut bez przerwy
Premiera: 28 lutego 2023 r.
Piękno. Siła. Wrażliwość. Odwaga. Oddanie. Miłość. Zaangażowanie. Wierność. Waleczność. Nieustępliwość. Wiara. Kobieta! Lata ’40 i ’50 XX wieku. Lublin. Okupacja niemiecka i sowiecka. Walka o Polskę. Walka o wolność. Walka o Prawdę. Zakochane w Polsce.
„Spektakl o miłości, o różnych jej obliczach. Do najbliższych, do Polski, do Boga! Spektakl o kobietach, wypełniony ich wrażliwością, pięknem i siłą” – Marcin Wąsowski, reżyser spektaklu.
28 lutego 2023 roku w ramach obchodów Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” Lubelskie Centrum Konferencyjne w Lublinie we współpracy z Towarzystwem Gimnastycznym Sokół w Lublinie wystawiło premierowo „Zakochane w Polsce”.
„To widowisko to nie tylko podróż po naszej lokalnej historii, ale opowieść o ludzkich wyborach i ich życiowych konsekwencjach” – Aleksander Batorski, dyrektor Lubelskiego Centrum Konferencyjnego.
„Opowiadamy losy kobiet – mieszkanek Lublina, walczących z dwoma okupantami. Losy kobiet sądzonych, więzionych, torturowanych i skazywanych na śmierć przez stalinowskich oprawców”. Inspiracją do napisania scenariusza były historie: Zofii Pelczarskiej, ps. „Ciotka”, Danuty Magierskiej, Kazimiery Garbowskiej, Stefanii Zarzyckiej, Aliny Blaszyńskiej, Izabelli Kochanowskiej „Błyskawica”, czy Barbary Nagnajewicz „Krysia”.
Teatr wypełniony formą, przesiąknięty treścią, tętniący emocjami. Krystalizujący się na scenie w śpiewie, tańcu, akrobatyce, wizualizacjach, filmie, muzyce i poruszającej do głębi grze aktorskiej.
W widowisku wykorzystane zostały elementy Nowego Cyrku za sprawą Anny Pelengi i Anny Kawiak. Na scenie zatańczyły Dagmara Winiarczyk i Zuzanna Kurys. Dramaturgii akordeonowej dodał Miłosz Bachonko.
