Rozdaniem nagród zakończyła się w niedzielę w Nowym Jorku 13. edycja największego na świecie festiwalu monodramów United Solo. Najlepszą nowojorską premierą okazał się „Powrót Norwida” w wykonaniu i reżyserii Marka Probosza.
Podczas festiwalu, którego założycielem oraz dyrektorem artystycznym jest polski aktor, reżyser i pisarz Omar Sangare, w ciągu siedmiu tygodni zaprezentowano ponad 80 spektakli w Theatre Row na Manhattanie. Sangare wręczył Nagrodę Specjalną za wybitne osiągnięcia w sztuce monodramu aktorce Dael Orlandersmith.
Strona festiwalu: unitedsolo.org
Jak powiedział PAP Probosz, występ w „Powrocie Norwida” z tekstem Kazimierza Brauna był w jego karierze jednym z najtrudniejszych zadań aktorskich i reżyserskich.
„90 minut solo na scenie po polsku (z angielskimi napisami) przed publicznością było wspinaczką po pionowej skale, tym bardziej wiedząc, że Norwid błądził właściwie bezdomny po ulicach Nowego Jorku. Przywrócić go do Nowego Jorku, znaleźć mu dom w postaci teatru było szalonym wyzwaniem” – ocenił Probosz.
Przygotowanie spektaklu pochłonęło niemal rok ciężkiej pracy – dodał. Wyraził zadowolenie z rezultatów tych wysiłków.
„Nie chodziło o to, żeby się nauczyć Norwida na pamięć, lecz żeby nastąpiła metamorfoza. Żeby na scenę nie wchodził aktor, który świetnie gra Norwida, tylko żeby wchodził sam Norwid” – wyjaśnił Probosz.
Podczas gali finałowej uhonorowano za najlepszą produkcję monodram “The Shot” w wykonaniu Sharon Lawrence. Jest to biograficzny spektakl o Katharine Graham, która była wydawcą dziennika „Washington Post”.
Jako najlepsza aktorka wyróżniona została sopranistka Shelley Cooper za rolę Marii Callas w “La Divina: The Last Interview of Maria Callas”. Najlepszym aktorem obwołano Kanadyjczyka Raoula Bhaneję występującego w “Hamlecie”. Za najlepszy zagraniczny monodram jury uznało “The Child Behind the Eyes” w wykonaniu słoweńskiej aktorki Mancy Ogorevc.
Orlandersmith, która wystąpiła w monodramie „Until the Flood”, przyjmując wyróżnienie, powiedziała, że odbiera je onieśmielona, zważywszy na towarzystwo, w jakim się znalazła. Wcześniej Nagrodę Specjalną festiwalu otrzymali m.in. Billy Crystal, Ian McKellen, Michael Moore, John Leguizamo, Patti LuPone, Lee Roy Reams, Fiona Shaw i Renee Taylor.
„Cieszę się, że doceniacie ten gatunek teatru. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie jest to trudne” – oceniła Orlandersmith, amerykańska aktorka, poetka i dramaturg. Znana jest m.in. z wyróżnionej nagrodą Obie sztuki „Beauty’s Daughter”.
Pełna lista nagrodzonych na United Solo Festival 2022 obejmuje:

Nagroda Specjalna United Solo: Dael Orlandersmith w „Until the Flood”
Najlepsza produkcja: „The Shot” w wykonaniu Sharon Lawrence
Najlepszy pokaz One-Woman: „La Divina: Ostatni wywiad Marii Callas” autorstwa Shelley Cooper
Najlepszy One-Man Show: „Miłość/Miłość” Josh Raff
Nagroda United Solo Publiience Choice Award: „The Shot” w wykonaniu Sharon Lawrence
Najlepszy Międzynarodowy Show: „Dziecko za oczami” w wykonaniu Manca Ogorevc
Najlepsza aktorka: Sharon Lawrence w „The Shot”
Najlepszy aktor: Raoul Bhaneja w „Hamlet (solo)”
Najlepszy gawędziarz: Michael Irvin Pollard w „By The Light”
Najlepszy kierunek: Gretchen Cryer
Najlepszy encore: „ZAMÓWIONY…” w wykonaniu Belli Florence
Najlepszy dramat: „RAG HEAD: An American Story” w wykonaniu Sundeep Morrison
Najlepszy musical: „Doing Time With Lavinia” w wykonaniu Susan Campanaro
Najlepsza komedia: „FURY! ” w wykonaniu Lauren Bone Noble
Najlepszy Teatr Fizyczny: „HOMO AMERICANUS” w wykonaniu Paula Cimpoieru
Najlepszy pokaz opowiadania: „Hold On Tight: A Love Story” w wykonaniu Meg Flather
Najlepszy program autobiograficzny: „Nie-M-Othered…” autorstwa Liz DeBetta
Najlepsza nowojorska premiera: „Powrót Norwida” w wykonaniu Marek Probosz

Wszystko o Nagrodzie Krytyków Solo: „Za młoda, aby być wdową” autorstwa Susany Hornos
Najlepszy występujący aktor: Leeth Singhage alias Shoodie w „GROWTHesque”
Najlepsza aktorka: Tami Evans w „Off The Rails”
Najlepszy debiut festiwalowy: Kathryn Taylor Smith w „A Mile In My Shoes”
Najlepszy koncert: „Paznokcie na boku klifu” w wykonaniu Tiny deVaron
Najlepszy kompozytor: Lynn Portas „Siedzę z Lavinia”
Najlepsza piosenka: „She Has Wings” Michele Brourman & Adryan Russ
Najlepszy projekt oświetlenia: Vicky Scott, „The Shot”
*Zdobywcę Nagrody All About Solo Critics’ 2022 został wybrany przez pisarzy sztabowych www.allaboutsolo.com
**Zdobywca Nagrody Publiczności został wybrany w ankiecie online na United Solo
***Zwycięzcy są wybierani przez niezależny panel składający się z ponad osiemdziesięciu profesjonalistów teatralnych
Za: e-teatr, Facebookiem

